Historia & nutid

"Visbyseglingen", anses vara föregångaren till kappseglingen Gotland Runt/ÅF Offshore Race. Tävlingen arrangerades av KSSS på 1920- och 30-talet. Officiellt arrangerades den första kappseglingen runt Gotland 1937.

Sommaren 1937 deltog 42 yachter från Sverige, Tyskland, Polen, Finland, Litauen, England och USA. Starten gick från Visby ner till Ölands norra grund, österut runt Hoburgen motsols runt Gotland och Gotska Sandön med målgång utanför Visby. Eskaderns minsta yacht, gotländska Mosca, blev vinnare enligt KR-regeln, trots att hon kom sist i mål. Vinnare enligt Bermudaregeln var Sven Salén i sin Havsörnen.

Sommaren 1939 var det dags för den andra Gotland Runt-seglingen. Denna gång kom 51 yachter till start från Sverige och från grannländer kring Östersjön och från Norge. Banan var nu lite längre och starten gick utanför Visby. Efter rundning av Ölands norra grund seglade man tvärs över Östersjön, söder om Hoburgen till Ovisi fyrskepp i Rigabuktens inlopp. Målet var förlagt till Sandhamn, som sedan dess varit platsen för målgång. Sven Salén med Havsörnen II var snabbaste båt men totalsegrare blev två tyska yachter: Andromeda och Leuchtkäfer II.

Från 1963 har både start och målgång varit i Sandhamn. Idag har tävlingen utvecklats till en av de största havskappseglingarna i världen. Under 2011 och 2012 utvecklade KSSS konceptet och tävlingen ytterligare då starten flyttades in till centrala Stockholm. I samband med detta bytte tävlingen namn till ”ÅF Offshore Race, Stockholm – Round Gotland”.

ÅF Offshore Race 2011

Sommaren 2011 var första året som ÅF Offshore Race startade inne i Stockholm, dock endast med de största båtarna och Classic-klassen. Totalt deltog 275 båtar från 14 olika nationer. Av dessa startade cirka 30 båtar i centrala Stockholm under omfattande medie- och åskådarbevakning.

ÅF Offshore Race 2012

År 2012 flyttade KSSS in starten för samtliga 216 medverkande båtar och de drygt 2 000 besättningsmännen och -kvinnorna till Stockholm och Strömmen. Evenemangsområdet sträckte sig från Blasieholmen, längst med västra och södra delen av Skeppsholmen och Kastellholmen. Evenemanget blev en succé med drygt 100 000 besökare på Skeppsholmen och i Race Village under evenemangsdagarna. Utöver dessa fanns en stor publik på Södermalm och ut efter banan genom Stockholms skärgård. KSSS hemsida hade över 140 000 besökare och 1 260 000 sidvisningar dessa dagar. Evenemanget nådde cirka 2,9 miljoner TV-tittare och den totala räckvidden för den mediala delen uppskattades till dryga 11 miljoner läsare. Tävlingen och evenemanget har efter 2012 års genomförande hittat sin form och plats.

ÅF Offshore Race 2013

Till sommaren 2013 gjordes en del justeringar, förändringar och förbättringar. Starten på Stockholms Ström koncentrerades till en dag och tävlingsledningen bestämde att bansträckningen skulle gå moturs runt Gotland. Förhållandena växlade mycket under racet. Till slut blev erfarenhet och rutin en avgörande faktor och de rutinerade rävarna Ralf Aspholm (ORCi) och Robert Szabo (SRS) stod som slutsegrare. Tävlingen blev ovanligt utdraget. Totalt kom 248 båtar iväg från Stockholm på söndagen och runt sex-tiden på onsdagsmorgonen var cirka hälften av båtarna kvar ute på banan. Då låg de flesta av båtarna som på ett pärlband från Gotska Sandön upp till målet i Sandhamn.

ÅF Offshore Race 2014

Inför tiotusentals åskådare lämnade drygt 230 båtar Stockholm Ström söndag 29 juni 2014 för den 350 NM långa sträckan runt Gotland. Det blev ett tålamodskrävande race där det handlade om att undvika stiltjebältena. Första dygnet bjöd på vindar mellan 0-3 m/s och det tog 27 timmar innan första båt passerade Visby. På onsdagen tvingades seglingsledningen ta beslut om två prisutdelningar och två regattamiddagar (både onsdag och torsdag). Tävlingen var helt enkelt inte avgjord. På torsdagsmorgonen hade 177 tagit sig i mål medan 50 brutit. Nästan alla hade angett tidsbrist som anledning. Team Räknäs var tävlingens i särklass minsta båt. Men hon visade att det inte behövs en jättebåt med en vältrimmad proffsbesättning för att vinna (SRS). Det räcker med tre kompisar i en sju meters minitonnare. I ORC hade det rutinerade gänget på La Dolce Vita hållit huvudena kalla och behållit ledningen från första till sista dagen.

ÅF Offshore Race 2015

ÅF Offshore Race 2015 blev de stora elefanternas race. 2014 var det lätta vindar som gynnade de små båtarna men det här året var det perfekta förhållanden till en början, med en stabil vind som mojnade efter två dygn. Bugia Bianca från Västerås vann den stora mästerskapsklassen (ORCi) medan Pac-Man från Stockholm tog hem segern i breddklassen (SRS). Årets race erbjöd alltså bästa förutsättningar med mycket solsken, inget regn och bra vindar vilket innebar att de flesta seglare kom i mål med ett leende på läpparna. Vid starten bjöd Stockholms Ström de 210 båtarna i ÅF Offshore Race 2015 på solsken och mycket varierande vindar från noll till fem sekundmeter. Några fick kryss ut medan andra länsade. Det blev den snabbaste ”resan” ut från city sedan tävlingsstarten flyttade in till centrala Stockholm för fem år sedan.

Ansvarig redaktör KSSS-Publicerad 2017-06-06